loading...
دکتر ظریف
drzarif بازدید : 20 شنبه 04 دی 1400 نظرات (0)

کرونا یک ویروس در دسته ویروس های تنفسی است. ویروس های این دسته اصلی ترین راه انتقالشان از راه نفس کشیدن و تنفس است. یعنی دهان و بینی مهم ترین راهی است که ویروس ها می توانند از طریق آن وارد بدن شوند. مهم ترین راه پیش گیری از کرونا نیز مانند تمامی ویروسهای تنفسی مسدود کردن دهان و بینی است. بنابراین استفاده از ماسک مهمترین کاری است که باید برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس ها انجام داد.

 

کرونا به یکباره شیوع پیدا کرد. اگر تاریخچه کرونا را مرور کنیم، این ویروس از چین ظهور پیدا کرد. اما پس از مدتی این ویروس به کشورهای همسایه چین و سپس به کشورهای دیگر وارد شد و همه مردم را گرفتار کرد. پس از این که سازمان بهداشت جهانی متوجه شد این ویروس در حال گسترش است، در سخنرانی رسمی اعلام کرد که مردم باید موارد مهمی را رعایت کنند تا از ابتلا پیشگیری کنند. به تدریج این موار پیشگیرانه تحت عنوان پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا اعلام شد و مردم به صورت رسمی از روش های انتقال کرونا آشنا شدند.

 

مهم ترین موردی که در مجموعه پروتکل های بهداشتی پیشگیری از کرونا اعلام شده بود استفاده از ماسک بود. بنابراین به یکباره ماسکها به مهم ترین ابزار برای پیشگیری از کرونا معرفی شدند و توسط مردم مورد استفاده قرار گرفتند. این باعث شد تا نیاز به وجود ماسک و عرضه آن بیشتر احساس شود. پس به یکباره مردم برای خرید ماسک پیش قدم شدند و داستان عجیبی به راه افتاد.

 

شرکتهای تولیدی به طور عادی به صورت ماهانه و روزانه تعداد خاصی از ماسکها را تولید می کردند. اما به یکباره نیاز به عرضه چندین و چند برابر شده بود. همچنین خیلی از ماسکها از کشورهای دیگر وارد شده بودند. پس از شیوع کرونا نیز صادرات و واردات کالاها قدری با مشکل انجام می شد و تلاش می شد تا انتقال کالا از جایی به جایی دیگر کمتر انجام شود تا از جا به جایی ویروس خودداری شود. ماسکهای خارجی وارد نمی شد و ماسکهای ایرانی نیز به تعداد محدود تولید می شدند. این باعث شد تا به یکباره قحطی در مورد ماسک اتفاق بیفتند. یا ماسکی نبود و یا اگر بود با قیمتی گزاف عرضه می شد. متاسفانه و بسیار جای تاسف است که افرادی هم تنها به دلیل منافع شخصی شان ماسکهایی را احتکار کرده بودند و حال که ماسکی نبود با قیمت بسیار بیشتر عرضه می کردند. خیلی هایی که می خواستند ماسک بخرند باید هزینه زیادی برای آن پرداخت می کردند. برخی نیز توان پرداخت این هزینه های نجومی را نداشتند. این بار موج شدیدی از کرونا درگفت!

 

با همکاری سازمان های داخلی اتفاقات خوبی افتاد و خیلی سریع این داستان ها برطرف شد. پارچه ها و قطعاتی که برای تولید ماسک و همچنین خیلی از کالاهای پزشکی نیاز بود وارد شد و تولیدات کالاهای پزشکی در ایران شروع شد. خوشبختانه خیلی از شرکت هایی که تا به حال این کالا را تولید می کردند تولیداتشان را افزایش دادند. خیلی از شرکتها نیز در همین دوران شروع به کار کردند و تولید ماسک در ایران شروع شد.

 

البته که خیلی از ماسکهای ابتدایی نیز مشکلاتی داشتند. اما به تدریج تولیداتشان بهتر و بهتر شد و استانداردها را بسیار بهتر از پیش رعایت می کردند. یکی از شرکتهایی که در همین دوران شروع به تولیداتی بسیار منحصر به فرد و عالی کرد آرمان بود. ماسک آرمان یکی از بهترین ماسکهایی بود که تولیداتش را از زمان کرونا شروع کرد. ماسکهای این شرکت به قدری عالی و با کیفیت بودند که نام بیمارستانی بر آنها نهاده شد و بسیار هم مورد توجه قرار گرفتند.

 

در مورد کالاهای دیگر نیز این خودکفایی بیش از پیش شد و در مورد کالاهایی که در زمانهای کرونا نیاز بیشتری به آنها بود، تولیدات بیشتر از پیش شدند. در مورد ضدعفونی کننده ها و دستکش ها هم همین اتفاق افتاد و تولیدات بسیار بیش از پیش شده بود. خداروشکر می کنیم که دیگر هر کالایی که برای پیشگیری از کرونا نیاز بود با قیمت خوبی عرضه می شد. همچنین بیشتر فروشگاه ها این کالاها را داشتند و مردم دیگر به راحتی می توانستند این کالاها را خریداری کنند. یعنی نیازی نبود برای خرید ماسکها و دستکشها مردم تنها به داروخانه ها بروند. فروشگاه های بزرگ، سوپرمارکت ها و همه و همه دست به دست هم دادند تا این کالاهای مهم سریع تر و راحت تر به دست مردم برسد.

 

اما ماسکها کم کم به قدری متنوع و جور و واجور شده بود که مردم نمی توانستند به راحتی تشخیص بدهند که کدامیک استانداردهای لازم را دارد یا خیر. سازمان بهداشت جهانی این بار به طور رسمی اعلام کرد که ماسکهایی مورد استفاده قرار گیرند که لایه های ملت بلون دارند. یعنی ماسکهای پارچه ای و ماسکهای سه لایه ای که هر سه لایه آنها از جنس اسپان باند بود مردود اعلام شد.

 

در ادامه کرونا شدت بیشتری گرفت و مردم نگران تر از پیش بودند. این بار ماسک جدیدی عرضه شد که فیلراسیون بیشتری نسبت به نمونه های قبلی داشت. این ماسک، ماسک سه بعدی بود که ملت بلون های زیادتری داشت و با قدرت بالاتری می توانست از ابتلا به کرونا جلوگیری کند. خوشبختانه این ماسک به خوبی عرضه شد و به راحتی در دسترس مردم قرار گرفت.

 

توجه شود که قصد ما از این مطلب این بود که یادآور شویم که در این دوران سخت توانستیم چه کارهای خوبی انجام دهیم. درست است که خیلی موارد و اتفاقات ناخوش آیند نیز افتاده است و خیلی ها با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می کنند. اما خوشحالیم که مردم ما همکاری به نسبت خوبی در رعایت پروتکل های بهداشتی داشته اند. درست است که برخی افراد هم رعایت نمی کنند اما در خیابان می بینیم که بیشتر عابرین ماسک دارند. همچنین با نظارت خیلی از سازمان های داخلی قیمت های این کالاها نظارت می شود و نسبت به گذشته با قیمت بسیار بهتری عرضه می شود.

 

همچنین جامعه پزشکی مجاهدتی بی مانند داشته اند. زحمات بی شمار کادر پزشکی، پرستاران و پرسنل و همکارانی که در مراکز درمانی کار می کنند باعث شده تا بسیاری از مبتلایان بهبود پیدا کنند. امید است با شروع واکسیناسیون و رعایت بیشتر موارد بهداشتی توسط مردم این ویروس به کلی از بین برود. به امید روزی که این دوران سخت تمام شود و نگرانی شدید خیلی از ما در مورد کرونا و ترس و وحشت از ابتلا و اتفاقات بدی که پس از آن ممکن است بیفتد از بین برود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 142
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 17
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 81
  • آی پی دیروز : 54
  • بازدید امروز : 96
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 250
  • بازدید ماه : 250
  • بازدید سال : 1,488
  • بازدید کلی : 4,849