loading...
دکتر ظریف
drzarif بازدید : 24 جمعه 03 دی 1400 نظرات (0)

از آنجایی که ویروس کوید نوزده یا کرونا ویروسی تنفسی است یکی از مهم ترین راه های مقابله با آن ایجاد سدی در جلوی دهان و بینی برای جلوگیری از وارد شدن این ویروس به جریان تنفسی است. از این رو از همان ابتدای شیوع کرونا سازمان بهداشت جهانی ماسک را به عنوان مهم ترین وسیله برای پیش گیری از ابتلا به کرونا اعلام کرد. البته که راه های دیگری نیز برای انتقال این ویروس وجود دارد. راه هایی مانند تماس با سطوحی که ممکت است آلوده باشند نیز می تواند سبب انتقال ویروس و ابتلای ما شوند.

به دلیل اهمیت استفاده از ماسک و تنوع ماسک هایی که این روزها عرضه می شوند این مطلب را به بررسی تفاوت ماسک های مختلف اختصاص دادیم. با علم به این که هر ماسکی چه ساختاری دارد خواهیم دانست که کدامیک برای پیش گیری از ابتلا بهتر هستند و عملکرد بهتری دارند.

 

ماسک های رایج پزشکی

این ماسک ها را با عنوان هایی مثل ماسک های تنفسی سه لایه و عناوین دیگری مثل جراحی و پرستاری می خوانند. البته تفاوت خیلی کوچکی نیز در بین آنها وجود دارد که توضیح خواهیم داد. این ماسک ها یک بدنه اصلی دارند که در حالت بسته به شکل مستطیل است. لایه های ماسک پلیسه هایی دارد که با باز شدن به صورت گرد بر روی صورت قرار می گیرد.

ساختار کلی یا همان بدنه ماسک شامل دو لایه از جنس اسپان باند و یک لایه بسیار مهم از جنس ملت بلون است. ملت بلون در وسط اسپان باند ها واقع شده است. پس از این که این سه لایه روی هم قرار می گیرند پرس می شوند و بدنه ماسک را کامل می کنند. البته قسمتی به نام فیکسر بینی نیز در وسط لایه ها در بالای ماسک قرار می دهند که در مراحل بعدی پرس می شود. ملت بلون معمولا لایه ای با ضخامت 17 تا 22 است و هر چه ضخیم تر باشد فیلتراسیون بیشتری دارد. این لایه حالتی توری مانند دارد. لایه ای بدون بافت است که در عین سادگی عملکرد فوق العاده ای دارد. با قرار دادن این لایه در یک ماسک، ماسک خاصیت فیلترینگ میکروارگانیسم ها از جمله ویروس کرونا را پیدا می کند.

این ماسک ها اتصال بند یا کش دارند. نوع کش دار به نام پرستاری و بنددار به نام جراحی معروف است. هیچ تفاوت عملکردی بین این دو وجود ندارد و تفاوت تنها به نوع اتصال که کش یا بند است محدود می شود. هر کدام از این ماسک ها را می توان برای پیش گیری از ابتلا به کرونا استفاده کرد. اما نوع کش دار راحت تر است و بیشتر استفاده می شود.

 

ماسک سه بعدی

نام این ماسک ها را خیلی از ما تنها در زمان کرونا و آن هم با ظهور گونه های خطرناک آن شناختیم. زمانی که این ماسک ها به دلیل عملکرد فوق العاده شان به بازار آمدند و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفتند. این ماسکها معمولا بیش از سه لایه دارند. چهار لایه و پنج لایه این ماسک ها پرمصرف تر است. پنج لایه بهترین آن است و متشکل از سه لایه ملت بلون در وسط و دو لایه اسپان باند در رو و زیر لایه های دیگر است. این ماسک ها به خاطر این که در بدنه اصلی خود سه لایه ملت بلون دارند فیلتراسیون خیلی خیلی بیشتری نسبت به سه لایه ای های ساده دارند.

لایه های ملت بلون بیشتر باعث شده عملکرد این ماسکها در برابر تمامی میکروارگانیسم ها از جمله ویروس کرونا بسیار عالی و قوی باشد. این ماسک ها به همین دلیل در این شرایط خطرناک کرونایی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

البته ویژگی های دیگری نظیر زیبایی ظاهری و تفاوت جالب ساختاری نیز در فروش بی سابقه این ماسک ها بی تاثیر نبوده است. این ماسک ها همچنین به دلیل فاصله ای که بین دهان و سطح داخلی ماسک ایجاد می کنند باعث می شوند که صحبت کردن و استفاده طولانی مدت از ماسک راحت تر باشد.

این ماسک ها انتخاب خیلی هوشمندانه تر و حرفه ای تری برای پیش گیری از کرونا نسبت به سه لایه ها دارند. حتی با این که قیمت بیشتری دارند به خاطر کارایی بیشترشان بهتر و مفیدتر هستند.

 

فیلتردار

این ماسک ها به دلیل داشتن یک فیلتر پلاستیکی بر روی بدنه خود به این نام معروفند. بیشترین استفاده از این ماسک ها در روزهایی است که آلاینده های هوا زیاد است و آلودگی هوا بیش از حد مجاز است. این ماسک ها هوای ورودی که شما تنفس می کنید را به خوبی فیلتر می کنند و ذرات و گرد و خاک ها و گازهای سمی و سنگین را از آن حذف می کنند. البته در این ماسک ها نیز لایه های یکبار مصرف شبیه به ماسک های سه لایه تقریبا به کار رفته است. اما به دلیل سوپاپ یا فیلتر، این ماسک ها تنها هوای ورودی را فیلتر می کنند و عملکرد خیلی خاصی در مورد فیلتراسیون هوای خروجی از ماسک ندارند. یعنی یک مبتلای به کرونا اگر از این ماسک ها استفاده کند برای دیگران خطرناک است. چرا که خود در امان است اما دیگران از او در امان نخواهند بود. به همین دلیل این ماسک ها در زمان کرونا زیاد مورد استفاده قرار نگرفتند.

 

ماسکهای ساده تر پارچه ای

خیلی ها برای کاهش هزینه ها، ابتکار و خلاقیت و خیلی موارد دیگر مثل این که ماسک های پارچه ای را می شود شست، این ماسک ها را مورد استفاده قرار دادند. اما بهتر است بدانید که این ماسک ها بدترین و به درد نخور ترین ماسک هایی هستند که در این زمان شیوع کرونا می شود استفاده کرد. پارچه از مجموعه ای تارهای عمودی و افقی که به آن تار و پود می گویند تشکیل شده است. فضای خالی بین این تارها و پودها می تواند به کرونا اجازه انتقال دهد. چرا که ویروس اندازه ای بسیار ریز و کوچک دارد. پس اصلا از این ماسکها در زمان کرونا استفاده نکنید. فقط و فقط از ماسک هایی استفاده کنید که دارای لایه ملت بلون هستند. تنها ماسک های ملت بلون دار هستند که می توانند ویروس کرونا یا هر ویروس دیگری مثل آنفولانزا را فیلتر کنند و از سلامتی شما مراقبت کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 142
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 94
  • آی پی دیروز : 54
  • بازدید امروز : 115
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 269
  • بازدید ماه : 269
  • بازدید سال : 1,507
  • بازدید کلی : 4,868