loading...
دکتر ظریف
drzarif بازدید : 20 جمعه 03 دی 1400 نظرات (0)

این روزها و با شیوع ویروس بسیار خطرناک کرونا همه ما از ماسک برای این که از سلامتی خود محافظت کنیم استفاده می کنیم. ماسک ها در سبد خرید خیلی از ما هستند. خروج از خانه بدون ماسک ممکن است. این روزها شاید خیلی از ما به دنبال ماسکی که باشیم که از ما در برابر کرونا بیشتر محافظت کند. فروشندگان مختلف ممکن است با توجه به سیاسیت خود ماسک خاصی را به شما معرفی کنند. اما آیا همه این ماسک ها خوب هستند و می توانند مواظب شما باشند یا خیر. در این مطلب قصد داریم به سوالات رایجی که برای خیلی ها در مورد ماسک به وجود می آید پاسخ دهیم.

 

چرا اکثر ماسک ها به رنگ سفید هستند؟ آیا تاثیرگذاری این رنگ در جلوگیری از نفوذ ویروس بیشتر است؟

سفید رنگی است که برای تولید ماسک متداول است. به دلیل این که این رنگ در سازمان های درمانی و بیمارستان ها رنگی رسمی است. اگر دقت کرده باشید در محیط های درمانی حتی درمانگاه ها از این رنگ زیاد استفاده می شود. این موضوع چند دلیل دارد. یکی این که رنگ سفید آلودگی و کثیفی را به خوبی نشان می دهد. در صورتی که وسیله آلوده شود به سرعت مشخص شده و دیگر از آن استفاده نخواهد شد. دلیل دوم تاثیر روانی این رنگ است. رنگ سفید مظهر پاکی و سلامتی است. این رنگ به دلیل تاثیر روانی زیادی که دارد برای پزشکان از جمله لباس هایشان و محصولات و وسایلی که استفاده می کنند زیاد استفاده می شود. همچنین سعی می شود که محیط درمانی بیشتر سفید باشد. چرا که افرادی که بیماری دارند یا بیمارشان را آورده اند ممکن است مضطرب، ناراحت و یا پریشان باشند. تاثیر روانی رنگ سفید باعث آرامش ذهنی این افراد می شود. از طرف دیگر ماسک ها قبل از کرونا استفاده عمومی نداشت و تنها ابزاری برای پزشکان بود. به ندرت مردم عادی از ماسک استفاده می کردند. به همین دلیل رنگ سفید در مورد این وسیله خیلی بیشتر از رنگ های دیگر دیده می شود. اما اثرگذاری این رنگ با دیگر رنگ ها تفاوتی ندارد. این روزها ماسک مشکی و آبی و سبز و خیلی رنگ های دیگر نیز تولید می شود. اگر این ماسک ها دارای لایه ها و ساختار استاندارد باشند می توانید از آنها برای پیشگیری از کرونا استفاده کنید. رنگ ماسک ملاکی برای تشخیص خوب یا بد بودن آن نمی باشد.

 

چطور تشخیص دهیم که ماسکی که خریداری می کنیم قابلیت محافظت از ما در برابر کرونا را دارد؟

این مهم ترین کاری است که در این زمانه خطرناک باید انجام دهیم. انتخاب یک ماسک با قابلیت فیلتراسیون بالا در این شرایط مهم ترین کار است. دقت کنید که برای پیشگیری از کرونا همان طور که سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است تنها باید از ماسک سه لایه استفاده شود. تنها و تنها از همین ماسک ها استفاده کنید و نه ماسک دیگر. ساختار این ماسک ها همان طور که از نامشان نیز برمی آید شامل سه لایه است. دو لایه از نوع یا جنس اسپان باند و یک لایه مهم که ملت بلون نام دارد. لایه میانی که ملت بلون است مهم ترین و اصلی ترین لایه در این ماسک ها به شمار می رود. این لایه است که جلوی عبور ویروس را می گیرد و اجازه نمی دهد که ویروس وارد جریان تنفس شما شود. اگر ماسک را پاره کنید می توانید این لایه را که در وسط واقع شده است ببینید. این لایه با دو لایه دیگر از نظر ظاهری نیز متفاوت است. لایه ای مات است که یک حالت توری و صافی شکل دارد. دقت کنید که ماسکی که خریداری می کنید حتما این لایه را داشته باشد. هرچه ضخامت این لایه بیشتر باشد تاثیرگذاری ماسک شما بهتر است. این لایه ممکن است با ضخامت 17 گرم و 25 گرم عرضه شود. هر دوی این ضخامت ها مفید است و می تواند مانع ورود کرونا شود. اما بدیهی است که ماسکی که ملت بلون 25 گرمی دارد دارای اثرگذاری بیشتری است.

 

آیا تنها لایه های ماسک مهم است؟

داشتن لایه ها و ساختار استاندارد مهم ترین و اولین فاکتور برای انتخاب یک ماسک اصولی آن هم برای این شرایط است.لایه های استاندارد شرط لازم است اما کافی نیست. داشتن فیکسر بینی در بالای ماسک نیز اهمیت خیلی زیادی دارد. این قسمت به وسیله یک پلاستیک یا یک قطعه کوچک فلزی که انعطاف پذیر نیست است ساخته می شود. این قطعه در بالای ماسک و دقیقا در وسط ماسک واقع می شود. پس از این ماسک را بر چهره گذاشتیم با فیکسر بینی می توانیم جریان هوای ورودی را به خوبی مسدود کنیم. به این ترتیب هوای آلوده به ویروس وارد بدن شما نمی شود.

 

ماسک های قابل شست و شو چطور هستند؟

ماسک هایی که قابل شست و شو هستند اکثرا پارچه ای هستند. ماسک های پارچه ای به هیچ وجه برای این روزها و شرایط خطرناک توصیه نمی شوند. چرا که تار و پود دارند و به راحتی ویروس می تواند از میان تارها و پودها رد شود. عطسه و سرفه و تنفس آلوده به راحتی از آن منتقل می شود. پس اصلا نباید این ماسک ها را برای پیشگیری از ویروس کرونا که تا به حال خیلی ها را از پای درآورده است استفاده کرد. تنها استفاده از ماسک های یکبارمصرف شامل اسپان باند و ملت بلون دارای فیکسر بینی توصیه می شود.

 

برای بچه ها از چه سنی ماسک تهیه کنیم و چه ماسک هایی برای کودکان بهتر است؟

بچه های بالای دو سال باید ماسک بزنند. ماسکی که برای آنها تهیه می کنید باید ساختاری مشابه ماسکی باشد که برای خودتان استفاده می کنید. یعنی سه لایه و فیکسر بینی داشته باشد. اندازه ماسک هایی که برای بچه ها ساخته می شود کمی کوچکتر است. اما از نظر ساختاری با ماسک های بزرگسالان تفاوتی نمی کند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 142
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 120
  • بازدید ماه : 120
  • بازدید سال : 1,358
  • بازدید کلی : 4,719