loading...
دکتر ظریف
drzarif بازدید : 18 جمعه 03 دی 1400 نظرات (0)

کرونا ویروس خطرناکی است و می دانیم که چقدر دنیا و همه مردم را درگیر کرده است و چه تعداد زیادی از قربانی بر جای گذاشته است. امید است که هیچ انسانی به این ویروس گرفتار نشود. و امید که همه مبتلایان هر چه زودتر بهبود پیدا کنند. ممکن است شما یا اطرافیانتان به کرونا دچار شده باشید. فرقی نمی کند خفیف و یا جدی اما به هر حال اگر بهبود هم پیدا کرده اید باید مواردی را رعایت کنید. در این مطلب به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم به مرور این مراقبت ها بپردازیم.

 

دو هفته در قرنطینه بمانید

برخی افراد فکر می کنند از زمان ابتلا باید به مدت دو هفته در خانه باشند. این صحیح است. اما باید پس از این که باز هم تست دادید و این بار نتیجه منفی بود، یعنی نتیجه آزمایش نشان داد که دیگر کرونا ندارید هم در خانه بمانید. چرا که اولا بدن شما کمی ضعیف شده و احتمال بالاتری نسبت به دیگران دارد که شما باز هم کرونا بگیرید. دوم این که ممکن است نتیجه منفی باشد اما به احتمال خیلی هم (خیلی نادر) باز هم گرفتار باشید اما نتیجه اشتباه باشد. دلیل سوم این که ممکن است بهبود پیدا کرده باشید اما باز هم ناقل باشید. پس دو هفته در خانه بمانید. استراحت به نفعتان است. بدنتان پس از این نبرد سخت نیاز به استراحت دارد و باید آن را سرحال بیاورید.

 

خوب غذا بخورید

بهتر است تا جایی که می توانید غذا بخورید. غذای سالم را خوب بخورید و کم خوری و رژیم را فراموش کنید. برخی پزشکان پرخوری را در مدت ابتلا و پس از آن توصیه می کنند. البته پرخوری در استفاده از غذاهای سالم خانگی و پروتئین دار مثل آبگوشت، جوجه کباب، سوپ مرغ و سبزیجات و هر غذایی که برای تقویت بدن لازم باشد. مصرف میوه نیز که جای خود دارد. باید خوب میوه بخورید تا ویتامین خوبی به بدنتان برسد.

 

خودسرانه دارو مصرف نکنید

برخی افراد خودسرانه عادت دارند که برای خودشان و دیگران قرص و دارو تجویز کنند. تاکید می کنیم که حتی مصرف آمپول های ویتامین و تقویتی باید با تجویز پزشک باشد. چرا که در مواردی دیده شده استفاده از این داروها نتیجه عکس می دهد. به طور مثال استفاده از آمپول نوروبیون در مواردی باعث افزایش فشار خون در افرادی شده که به کرونا دچار شده اند یا تازه خوب شده اند. این روزها پزشکان زیادی امکان مشاوره رایگان و غیر رایگان را فراهم کرده اند. قبل از مصرف این داروها چه تقویتی و چه درمانی حتما با یک پزشک مشورت کنید. اگر پزشک تشخیص داد باید از داروی خاصی و یا آمپول تقویتی خاصی استفاده کنید استفاده از آن مانعی ندارد. دقت کنید که ممکن است با توجه به وضعیت جسمانی شما پزشک تشخیص مصرف دارو یا تقویتی بدهد. این که دیگری که به کرونا دچار شده است چه دارویی مصرف کرده است و با داروی شما فرق دارد را فراموش کنید. هر کسی شرایط بیماری و وضعیت بدنی خاصی دارد. ممکن است تجویز پزشک برای هر کسی متفاوت باشد.

 

موردی که باعث ابتلا شده را رفع کنید

بعضا پیش می آید که با وجود این همه هشدارهای رسانه ای و غیر رسانه ای اندکی بی خیال می شویم. ممکن است به خاطر خستگی لحظه یا لحظه هایی ماسک نداشته باشیم. ممکن است از دستشویی عمومی که زیاد هم ضدعفونی نمی شود مثل دستشویی محل کار استفاده کرده باشیم. ممکن است علی رغم هشدارها به میهمانی رفته باشیم و در آنجا فردی این ویروس را به ما منتقل کرده باشد. موردی که باعث ابتلایمان شده را معمولا خودمان خوب می دانیم. پس بهتر است دیگر اشتباه را تکرار نکنیم. لحظه ای خستگی و رعایت نکردن موارد بهداشتی می تواند بهای خیلی سنگینی داشته باشد. سعی کنید با رعایت بهتر موردی که باعث ابتلای خودتان شده است دیگر با سلامتی و جان خودتان و دیگران شوخی نکنید.

 

رعایت بی نقص پروتکل ها

پس از این که بهبود یافتید و پس از آن نیز به مدت دو هفته در خانه بودید باید به کار و فعالیت بپردازید. اگر شاغل هستید نیاز هست که به سر کار بروید. دقت کنید که شما یک نبرد سنگین را پشت سر گذاشته اید. گفتیم که در این مدت که بدن شما با کرونا مبارزه کرده است کمی خسته شده است. پس بیشتر از دیگران استعدادش را دارید که دوباره مبتلا شوید. باید خیلی خیلی با دقت موارد بهداشتی را رعایت کنید. حتی لحظه ای در حضور دیگران ماسک خود را بر ندارید. می دانید که مهم ترین راه ابتلا همین تنفس است. پس اصلی ترین راه را با یک ماسک خوب که ملت بلون داشته باشد و بتواند از ورود و خروج ویروس جلوگیری کند ببندید. می توانید برای این که خطر را با دقت بیشتری رفع کنید از ماسک سه بعدی استفاده کنید. این ماسکها چندین لایه ملت بلون دارند و امکان عبور کرونا از آن ها وجود ندارد. با استفاده از این ماسکها خطر تا حد زیادی از شما رفع می شود.

 

تجربه خود را با دیگران در میان بگذارید

سعی کنید با تعریف داستان ابتلای خودتان به کرونا برای دیگران کاری کنید تا همه موضوع را جدی بگیرند. این که شما مبتلا شده اید نشان می دهد دیگران هم به راحتی می توانند دچار شوند. این ویروس با هیچ کس شوخی ندارد. ممکن است آنها مانند شما نتوانند از پس ویروس برآیند. این همه آمار مرگ و میر نشان می دهد که همه مبتلایان خوب نمی شوند. آن ها را ناامید نکنید. اما کاری کنید تا پروتکل ها را جدی تر رعایت کنید. به آن ها بگویید اشتباه شما چه بوده است تا دیگران از شما درس بگیرند و آن را تکرار نکنند. آن ها را نا امید نکنید. اما یادآوری کنید که خطر در کمین است. خطری که تنها با رعایت دسته جمعی می توان از آن عبور کرد. همه با هم باید رعایت کنیم. حتی اگر عده کمی رعایت نکنند ناقل ویروس می شوند. به این ترتیب چرخه انتقال تا مدت ها ادامه پیدا می کند. بعید نیست که سر و کله جهش جدیدتری هم پیدا شود.

 

روحیه خوب

ممکن است پس از جنگ با کرونا کمی خسته شده باشید و از دیگران مدام حرف های نگران کننده شنیده باشید. اما بدانید که در این مدت از همه بیشتر به روحیه نیاز داریم. باید ذهن خوبی داشته باشید و روحیه خودتان را قوی کنید. ذهن آرام و عاری از نگرانی مهم ترین چیزی است که باعث می شود بدن شما بتواند در مقابل حملات بعدی و خطرات بعدی هم از شما محافظت کند. به دیگران هم حس خوب بدهید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 142
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 14
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 51
  • آی پی دیروز : 54
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 211
  • بازدید ماه : 211
  • بازدید سال : 1,449
  • بازدید کلی : 4,810